Für eine korrekte Darstellung dieser Seite benötigen Sie einen XHTML-standardkonformen Browser, der die Darstellung von CSS-Dateien zulässt.

Lili - Heft 146

 

Thema: Mediennutzung – Medienwirkung – Medienregulierung

Herausgeber dieses Heftes:

Ralf Schnell






Inhalt

 

Ralf Schnell

Einführung

Introduction einleitung 

 

Inhalt

Eckart Voland

Virtuelle Welten in realen Gehirnen. Evolutionspsychologische Aspekte des Umgangs mit Medien

Virtual worlds in Real Brains. Evolutionary Psychology Aspects of Dealing with the Media einleitung

 

Horst Niesyto

Mediensozialisation, gesellschaftliche Medienentwicklung und Medienkritik

Media Socialization, Social Media Development and Media Criticism niesyto

 

Thomas Mößle, Christian Pfeiffer und Matthias Kleimann

Mediennutzung von Kindern und Jugendlichen: Stellenwert für Schule, Familie und Freizeit

Media Use of Children and Adolescents: Significance for School Achievement, Family Life and Leisure Time moesle_etal

 

Jochen Venus

Du sollst nicht töten spielen. Medienmorphologische Anmerkungen zur Killerspiel-Debatte

Thou Shalt Not (play) Kill(ing). The Video Game Controversy from a Morphological Point of View venus

 

Rainer Leschke

Von den Regeln der Medienmoral. Zur Pragmatik des Ethischen in den Medien

The Rules of Mediaethics leschke

 

Rudolf Stöber

Kommunikationsfreiheit und ihre Feinde. Zur Geschichte der Regulierung von Medien und Kommunikation

Freedom of the Press and their Enemies. On the History of Media and Communication Regulations stoeber

 

Dieter Stammler

Medienwirkung und Medienregulierung aus medienrechtlicher Sicht

Legal Aspects of Media Effects and Media Regulation stammler

 

Otfried Jarren

Die Regulierung der öffentlichen Kommunikation. Medienpolitik zwischen Government und Governance

The Regulation of Public Communication. Media Policy between Government and Governance jarren

 

Labor

 

Ruth Sassenhausen

Emotionsdarstellungen als Instrument differenter Kindheits- und Jugendentwürfe im Parzival Wolframs von Eschenbach und im Tristan Gottfrieds von Straßburg

Depictions of Emotions as an Instrument of Differing Concepts of Childhood and Youth in Wolfram’s of Eschenbach Parzival and Gottfried’s of Straßburg Tristan sassenhausen

 









 

Ralf Schnell

 

Einleitung

 

Mediennutzung – Medienwirkung – Medienregulierung: Mit dieser Begriffstrias ist ein Motivfeld berührt, das nicht erst seit den spektakulären Amokläufen der Jahre 2002 und 2006 an deutschen und amerikanischen Schulen die Aufmerksamkeit der Öffentlichkeit gefunden hat. Schon immer standen ‚Medien’ – im weiten Sinn dieses Wortes – im Zentrum kontroverser Debatten, wenn es um das Verhältnis von Öffentlichkeit und Macht ging. Doch was einst, zur Zeit politisch begründeter Zensurmaßnahmen in der Mitte des 19. Jahrhunderts etwa oder im Umkreis der ‚Schmutz- und Schund’-Debatten der zwanziger Jahre, Ausdruck eines prekären Ungleichgewichts zwischen subversiv-literaler Kultur und elaborierter Herrschaftstechnik gewesen sein mochte, hat im Zeitalter der digitalen Medien eine neue Qualität gewonnen. In dem Maße, wie sich mit Hilfe der Informationstechnologien unserer Zeit bislang unbekannte Welten entwerfen und erschließen lassen, verändern die virtuellen Bilder neuartiger Spielformen die reale Erfahrungswirklichkeit ganzer Generationen von jugendlichen Computerfreaks und internetfixierten Usern. Beklagt wird seither nicht allein der Verlust der Lesefähigkeit, sondern auch die Abdankung jener Leitmedien, die das 20. Jahrhundert geprägt haben: Literatur, Film, Fernsehen.

Insbesondere über Ausmaß und Wirkungen von Sex & Crime ist in diesem Zusammenhang viel diskutiert worden. Dabei war stets der Ruf nach einer restriktiven Regelung der Medienfreiheit unüberhörbar. Mit Reality-TV, Doku-Soaps, aggressivem Ekel-TV und anderen televisionären Verdummungs-Formaten haben solche Diskussionen an Fahrt und – was Medienregulierungsversuche angeht – auch an Brisanz und Vehemenz gewonnen. Das Problem wird in der Politik, bei den Medienanbietern und auch in der Wissenschaft gelegentlich unter der allzu eingeschränkten Rubrik ‚Medienethik’ eingeordnet – schon mit dieser Begriffswahl fällt die Problematik in die Zuständigkeit derer, die sich sozusagen professionell mit ethischen Fragen beschäftigen: Theologen und Philosophen. Auf dieser Basis kommt es freilich nicht selten zu einem Übergewicht normativer Überlegungen, welche die Auseinandersetzungen um den tatsächlichen Regelungsbedarf und die faktischen Regelungsmöglichkeiten prägen und verzerren.

Tatsächlich aber wird von dieser Thematik jene Sphäre insgesamt berührt, die ‚Medialität’ in einem umfassenden Sinn einschließt: der Bereich der öffentlichen Sprache und Diskurse, der sozialen Dispositionen und der Sozialisation, der Form und Struktur der Medien, der Künste – insonderheit der Literatur – und ihrer Ästhetik, der Moral, des Rechts und der Politik.

Die in diesem Band versammelten Beiträge nehmen sich der skizzierten Problematik – comme il faut – in sehr grundsätzlicher Weise an. Eckart Voland geht von evolutionspsychologischen Voraussetzungen der Wahrnehmung aus, um das Verhältnis von Realität und Virtualität im Umgang mit visuellen Medien zu analysieren. Horst Niesyto setzt sich mit weiterführenden Fragen der Mediensozialisation auseinander, um die gesellschaftlichen Voraussetzungen medialer Aufmerksamkeitserregung zu bestimmen. Komplementär hierzu steht der Beitrag von Thomas Mößle, Christian Pfeiffer und Mathias Kleimann: Sie präsentieren empirisches Material, das den Stellenwert der Mediennutzung von Kindern und Jugendlichen im sozialen Kräfteparallelogramm aus Schule, Familie und Freizeit erkennen lässt. Im Anschluss hieran diskutiert Jochen Venus unter morphologischen Aspekten das gegenwärtig wohl umstrittenste Medienphänomen, die so genannten ‚Killerspiele’ – ein entschiedenes Plädoyer gegen jene Verbotsdebatten unserer Tage, die sich in simplifizierender Weise auf allzu schlichte Ursache-Wirkung-Schemata zurückziehen. Die vor diesem Hintergrund evidenten Fragen nach den Voraussetzungen der Medienmoral in unserer Gesellschaft greift Rainer Leschke in seinem Beitrag auf, um die Kriterien medienethischer Normbildungen und Regelsetzungen kritisch zu prüfen. Der damit thematisierte Bezugsrahmen aktueller Versuche der politisch-administrativen Einflussnahme auf die Medienentwicklung erfährt im Beitrag von Rudolf Stöber eine historische Perspektivierung, die auch eine Relativierung bedeutet: Versuche der Medienregulierung haben sich noch stets als kurzschlüssig und kurzatmig erwiesen, verglichen mit der langfristigen Behauptungs- und Durchsetzungskraft medialer Innovationen. Mit der juristischen Problematik des Verhältnisses von Medienwirkung und Medienregulierung befasst sich der Aufsatz von Dieter Stammler, der zugleich die Umwälzungen und Verwerfungen herausarbeitet, die sich in der Medienlandschaft der letzten Jahrzehnte, nicht zuletzt unter Gesichtspunkten des Marktes, vollzogen haben. Mit Bedacht steht am Ende dieses breit gefächerten Aufrisses zur Frage nach dem Verhältnis von Mediennutzung, Medienwirkung und Medienregulierung eine Diskussion der politischen Steuerungsmöglichkeiten aktueller Medienentwicklungen. Otfrid Jarren nutzt die Spannung innerhalb des Begriffspaares ‚government’ und ‚governance’, um – unter Einbezug der angelsächsischen Forschungsdebatte – unterschiedliche Formen von ‚governance’ als neue medienpolitische Regulierungskonzepte herauszuarbeiten.

Das vorliegende LiLi-Heft will auf diese Weise zur Aufarbeitung und fundierten Weiterführung der aktuellen medienwissenschaftlichen Diskussion beitragen. Es ist aus Arbeitszusammenhängen des Instituts für Medienforschung der Universität Siegen hervorgegangen. Dieses Institut habe ich im Sommer 2001 begründet. Mit meiner Wahl zum Rektor der Universität Siegen im April 2006 habe ich die Leitung an meinen Kollegen Volker Wulf abgegeben. Zu danken habe ich für eine langjährige, vertrauensvolle und erfolgreiche Zusammenarbeit Peter M. Hejl, Raimund Klauser und Gebhard Rusch. Ihnen ist dieser Band gewidmet.

Summaries

 

Horst Niesyto

Media Socialization, Social Media Development and Media Criticism

This article presents a critical analysis of current developments of social media, particulary strategies of attracting media attention. Many youth-cultural orientated media reception studies ignore these problematic media developments (e.g. personalization, emotionalizing, dramatizing). There is an overestimation of individual possibilities to select media autonomously and to develop a critical distance to media presentations. At the same time many of these studies underestimate the relevance of educational and social resources as precondition for developing successful forms of media socialization.

Based on this analysis the second part of the article outlines a historical overview and different dimensions: media criticism of everyday life, educational and journalistic media criticism. The final part emphasizes three important tasks in the field of media education referring to the analyzed issues and challenges: first the need of developing experiences and personality by using media; secondly to overcome forms of a ‘middle-class-orientated’ media education; thirdly to reflect and to redefine concepts of ‘media competence’, taking to a greater extend in consideration the relevance of target group orientated concepts, especially for children and young people who are living socially in difficult circumstances.

Rudolf Stöber

Freedom of the press and their enemies. On the history of media and communication regulations

The history of media observes some regularity: A) New media enclose older media: TV is a product of moving pictures and radio, press is a product of language, the art of writing and the technology of printing etc. B) New media are a product of technical invention and social and cultural innovation. Technicians invent improvements of older media. Gutenberg for example intended rather the invention of an instrument of fine writing than a mass production tool. When society adapts the new inventions and uses them for new purposes they become institutionalised new media. C) Media develop convergences in structure and regulation. All the media are pressed into an authoritarian, totalitarian or liberal-democratic regime. D) The impact of media is twofold: There is the impact of media content; even more important is the impact of the media itself. The emergence of the press caused in the long run the establishment of a nation wide public sphere. Media regulation only can deal with the impact of short termed media content. The long range impact of media change is far beyond political influence.

Thomas Mößle, Christian Pfeiffer und Matthias Kleimann

Media Use of Children and Adolescents: Significance for School Achievement, Family Life and Leisure Time Summary

The 2005 KFN schools survey allows us to analyse two widely controversial hypotheses concerning the effects of media consumption: a) Excessive media consumption has a negative impact on school performance. b) There is a connection between the exposure to violent media content and violent behaviour. In our survey of 6,000 fourth graders, there was evidence not only of clear gender differences regarding access to and use of media equipment, but also of strong regional variance in media access and use, and of different patterns relative to parents’ educational backgrounds. Following bivariate confirmation that extensive time watching television and playing computer games and intensive use of inappropriate media formats go hand in hand with poor school performance, the findings are further validated by means of a multivariate structural equation model. Using the data of 17,000 ninth graders, we show in the second part of this article how the consumption of violent media formats – especially the use of violent computer and video games – impacts on adolescent’s violent behaviour. Finally, the article presents a number of conclusions that can be drawn from these findings.

Rainer Leschke

The rules of mediaethics

The main idea of the essay is that in pluralistic societies there are no reliable criteria or procedures neither derived from paradigms of ethical theory nor from a social-cultural consent for evaluating media products. At the same time normative dynamics exist only due to the structures of the media system, not due to some moral interests. This is why, analysing the development of values and norms in the media system one has to take a metaethical perspective. So, ethical decisions in the media system prove to depend on political interests and not philosophical reasons.

Eckart Voland

Virtual worlds in real brains. Evolutionary psychology aspects of dealing with the media

The media have appended the novel mode of virtual experience to the mode of real experience, and therefore, we are now living in an age in which the biologically evolved mechanisms for perceiving and interpreting the world are bumping into phenomena for which they have not been made, biologically speaking. Modernity has not thrown these mechanisms overboard and would not even be able to do so, because they belong to the indelible biological constitution of Homo sapiens. The medial worlds of the Modern Age are thus superimposed on basically antiquated ontologies and mechanisms and at the same time, this means that their design and use naturally have to move within the limits drawn by evolution. This essay deals with four such limits, the reasons for their existence and their medial, psychological impact. These are the limits which drawn as the guideline for a construction of the world through the impact of intuitive ontologies, the physiological and psychological mechanisms of adaptive self-regulation, an unquenchable archaic curiosity and biological self-interest.

Jochen Venus

Thou Shalt Not (play) Kill(ing). The Video Game controversy from a morphological point of view

Two cases of running amok at German schools in 2002 and 2006 have fuelled the ongoing video game controversy. The adolescents who committed the crimes notoriously played violent video games, and the similarities between the scenarios of the games and the school massacres seemed to confirm drastically the findings of media researchers, that the exposure to violent game content causes aggressive behaviour. Conservative politicians in Germany have exhibited a law by which the production and sale of ‘killographic’ video games (Killerspiele) shall be sconced up to one year imprisonment. The present paper argues that this is a hysterical reaction typical for an adaptational crisis in the course of media upheavals. Like the reading revolution in the late 18th and the film debate in the early 20th century, the video game controversy around the year 2000 indicates conceptual difficulties in grasping the nature of new media forms. Lacking the adequate conceptual schemes the public discourse cannot differentiate the portrayal of a practice and the practice portrayed. Particularly with regard to the portrayal of violent behaviour this must lead to hysterical reactions. The morphological hard core of recent video games seems to be a new and unique type of iconic resonance that establishes a mutual shaping of the empirical performance of the player and the virtual world that is exposed on the computer display. The Gameplay thus enacts an artificial portrayal of the phenomenology of practices and establishes a simulation of life. Instead of the violence debate the paper advocates a critique of simulation styles according to the well established literary and film critique.

Otfried Jarren

The regulation of public communication. Media policy between government and governance

The author makes the case that, in the German speaking area, media policy has more often been realized as governance and less as government. Nevertheless governmental and above all party political actors dominate in regulating procedure of public communication. This ‘replacement policy’ within media policy has anticipated the emergence of civil society actors and the development of a culture of responsibility on the part of the media sector. Furthermore a development of an adequate competence in media on the side of members of the society has not taken place.

Considering the Anglo-Saxon discussion the author deals with different forms of governance as new media political concepts of regulation.

Dieter Stammler

Legal aspects of media effects and media regulation

Media effects are not a specific topic of media regulation. Main objectives of media regulation are providing a structural framework for the production and distribution of broadcasting and¸ on the other hand, the protection of minors and privacy against breaches by media. Especially in commercial media systems, the scope of legal instruments for regulating media content is very limited. Media effects are mainly a question not of legal but of social assessment. Therefore, a process of public discussion about developments and effects of media should be established. This process could be organised by legislative means, and should be connected with institutions and procedures of media regulation.

Ruth Sassenhausen

Depictions of Emotions as an Instrument of Differing Concepts of Childhood and Youth in Wolfram’s of Eschenbach Parzival and Gottfried’s of Straßburg Tristan

Conceptions of childhood and adolescence in Wolfram’s von Eschenbach Parzival as well as Gottfried’s von Straßburg Tristan are realized from a psychological point of view, with respect to the current research on emotion. In both novels it is analyzed in what way the authors, at the beginning of their works, characterize the protagonists as children by means of emotional signals in the descriptions of the figures. In doing so, medieval conceptions of childhood that come across in aetates-models and in the theory of tempers as well as modern findings of the Emotional and Developmental Psychology are considered for the analysis. It becomes apparent that Wolfram von Eschenbach portrays the protagonist Parzival as typical child that gives way to its feelings and acts. On the other hand, with Tristan Gottfried conceives a young hero who controls his emotions in an adult manner although still being a child. The emotional structure of the figures’ childhood gives information about the works’ general conception because the action in Tristan is pushed by the intelligent and strategic acting of the hero while the action in Parzival is led by the tumpheit or the emotionally directed behaviour of the protagonist.