Veröffentlichungen
Eine Liste aller Veröffentlichungen finden Sie hier.
Wichtigste Artikel der letzten drei Jahre:
- Designing Research in Subject Matter Didactics. Results and Open Questions of a Delphi Study [with M. Rothgangel], in: RISTAL. Research in Subject-matter Teaching and Learning 5(2002)1, 56-77 (doi.org/10.2478/ristal-2022-0106).
- Making sense in the crisis: How religion shapes the attribution of meaning during the Corona pandemic [with A. Unser], in:Zeitschrift für Religion, Gesellschaft und Politik (2022) (doi.org/10.1007/s41682-022-00135-y).
- Internal Conflicts Associated with Disaffiliation from the Roman Catholic Church [with M. Jäckel & T. Faix], in: Jorunal of Empirical Theology 35(2022)1, 79-95 (doi.org/10.1163/15709256-20221428).
- Weltanschauung als blinder Fleck einer pluralistischen Religionspädagogik, in: Femor Gotthard, u.a. (Hg.), Dialog und Transformation. Pluralistische Religionspädagogik im Diskurs, Münster 2022, 417-431.
- The Process of Leaving the Church Revisited. A Replication on Ebertz' Study on Types of Church Leavers [with T. Faix & M. Jäckel], in: International Journal of Practical Theology 26(2022)1, 75-92 (doi.org/10.1515/ijpt-2021-0041)
- Between Fight and Theatrical Performance: Conceputal Metaphors of Positionality in Communication about Cooperative Religious Education in Germany [with St. Fabricius, M. Zimmermann & B. Totsche], in: Religious Education 2022 (doi: 10.1080/00344087.2022.2070375)
- Religionsdidaktische Forschung und ihre Formate. Die Befunde einer Delphi-Studie unter deutschsprachigen Religionspädagog*innen [mit M. Rothgangel], in: Religionspädagogische Beiträge. Journal for Religion in Education 45(2022)1, 69-85 (doi: 10.20377/rpb-170).
- Heterogeneity in Religious Commitment and its Predictors [with O. Hohenschue & M. Zimmermann], in: Religions 2022, 13 (2), 139.
- Religious and Secular Coping Strategies of Reappraisal. Validating a Secular Supplement to the Reappraisal-Dimensions of RCOPE [with A. Unser], in: Journal of Empirical Theology 34, 29-48.
- Die Thematisierung religiöser Vielfalt im katholischen Religionsunterricht. Eine explorative Videostudie [mit Gronover M., Ambiel D., Brügge-Feldhake M., Jumpertz S., Krämer M. & Boschki R.], in: Zeitschrift für Erziehungswissenschaft , online first: 25.11.2021(https://doi.org/10.1007/s11618-021-01061-0)
- Research Designs in 'Religious Didactics' [with M. Rothgangel], in: British Journal of Religious Education, online first: 15.2.2021 (doi: 10.1080/01416200.2021.1887083).
- Der Religionsunterricht angesichts der öffentlichen Debatte um gesellschaftliche Säkularisierung und Re-Sakralisierung, in: Zeitschrift für Pädagogik 2021/1, 48-59 (doi: 10.3262/ZPT2101048).
- How integrated is the German academic discourse of RE? A case study on the justification of Religious Education at state schools since 2000 using Thematic Analysis and Network Analysis, in: Zeitschrift für Pädagogik und Theologie 73(2021)1, 39-50 (doi: 10.151/zpt-2021-0005).
- Visit Motivation of Tourists in Church Buildings. Amending the Phelan-Bauer-Lewalter Scale for Visit Motivation by a Religious Dimension [with K- Lindner], in: Rural Theology 18(2020)1, 37-49 (https://doi.org/10.1080/14704994.2020.1727151).
ausgewählte Bücher
- Grundlagen der quantitativ-empirischen Religionspädagogik. Eine anwendungsorientierte Einführung [mit A. Unser],Münster 2022.
- Das Wunderverständnis von Kindern und Jugendlichen. Theoretische Klärungen - empirische Befunde - didaktische Konsequenzen, Stuttgart 2021.
- Wie Religion in Zukunft unterrichten? Zum Konfessionsbezug des Religionsunterrichts von (über-)morgen, Stuttgart 2018.
- Field Trips to the Church. Theoretical Framework - Empirical Findings - Didactic Perspectives [with. K. Kindermann], Münster 2017.
- Gott und Gender. Eine empirisch-theologische Untersuchung nach Geschlechtsvorstellungen in Gotteskonzepten, Münster 2004.
- Religiöse Signaturen heute. Ein religionspädagogischer Beitrag zur empirischen Jugendforschung [mit H.-G. Ziebertz & B. Kalbheim], Freiburg/Gütersloh 2003.
Auswahl herausgegebener Bände und Zeitschriften
- Die Bedeutung von Gläubigen für die Theologie [mit J. Grössl], Stuttgart 2023.
- Handbuch Religionsdidaktik [hgg. mit U. Kropac], Stuttgart 2021
- Wirksamer Religions(kunde)unterricht [hgg. mit D. Helbling], Hohengehren 2021.
- The Cultural Bias of Religiosity: Concepts, Measurements, and Results from Non-Western Perspectives [ed. with S. Demmrich], Special Issue of the Journal of Empirical Theology 33(2020)1.
- Understanding Religion. Empirical Perspectives in Practical Theology [ed. with S. Heil, B. Kalbheim & A. Unser], Münster 2019.
- Kompetenzmodellierung und -messung in den Fachdidaktiken [hg. mit S. Schubert, G. Siebert-Ott & K. Macha], Münster 2015.
- Videobasierte Kompetenzforschung in den Fachdidaktiken [hg. mit K. Macha], Münster 2013.
- How Teachers in Europe Teach Religion. An International Empirical Study in 16 Countries [ed. with H.-G. Ziebertz, Münster 2009.