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RailDefControl

Development of a hollow section detection system for railroad tracks by measuring the acceleration of the rail deformation during train crossings

STB_KI_Zug

Project description

The aim of RailDefControl is a robust measuring and monitoring system that monitors track sections in regular operation and detects rail irregularities almost in real time. For this purpose, accelerations of the rail movement during train crossings are measured, filtered close to the sensor and integrated in order to determine and automatically evaluate deformation paths (incl. traffic light system and alarming). In addition, numerical models are being developed to map environmental and subsurface influences (solid track / ballast, temperature, etc.) and to increase the reliability of detection.

Focus of the project

  • Development of a weather-resistant acceleration measurement system for permanent track use.

  • In-situ data processing: filtering, detrending and double numerical integration; data reduction 90% before upload.

  • Train classification (speed, axle spacing, axle loads) for train class-specific evaluation.

  • Alerting & forecasting: limit value check, trend analysis and predictive warning.

  • Numerical simulations (including FE models) for investigating influencing factors and calibration.

Everything at a glance

  • Icon Kalender

    Duration
    01.06.2023 - 31.05.2025

  • Icon Tag

    Research area
    Structural health monitoring, infrastructure, rail deformation

  • Icon Abzeichen Euro

    Funding
    Federal Ministry of Economics and Climate Protection (BMWK): €216,757

  • handshake

    Project partner
    Gantner Instruments Test & Measurement GmbH

Forschungsmethoden & Vorgehen

Messsystem & Feldaufbau:

Konzeption, Sensor-Screening, Installation an DB-Teststrecke mit fester Fahrbahnplatte; Erfassung von Test- und Referenzdaten.

Signalverarbeitung

Filterdesign (Hoch/Tief/Band/Kerb), Detrending, numerische Integration der Beschleunigungen zu Verformungswegen; Triggerung der Verarbeitung bei Ereignissen.

Plausibilitätsprüfung

Frequenzanalyse (FFT/Eigenfrequenzen, Amplituden­verhältnisse) zur Qualitätssicherung.

Zugklassifikation

Bestimmung von Geschwindigkeit, Achsabständen und-lasten aus den Messdaten; Abgleich mit Zugklassen.

Alarmierung & Prognose

Grenzwertprüfung (DB-Richtlinien), Trend-/Zeitreihenanalyse und Benachrichtigung (E-Mail/SMS).

Numerische Modelle

FE-Modelle für Stützpunkt (nichtlineare Feder-/Dämpferkennlinien) und Schiene; Simulation von Untergrund/Temperatur/Rate; Kalibrierung an Messdaten.

Validierung & Optimierung

Funktionstests, Parameterstudien (Samplingrate/Filter), Feintuning der Algorithmen.

Das Projektteam

STB_Daniel_Sahm

AR Dr.-Ing. Daniel Sahm

Akademische*r Rat*Rätin auf Zeit

Leiter Arbeitsgruppe Metallkunde und technische Physik im Ingenieurwesen

STB_Sebastian_Korte

Sebastian Korte M.Sc.

Wissenschaftliche*r Mitarbeiter*in

Doktorand

Fördermittelgeber und Kooperationspartner

Förderung: Bundesministerium für Wirtschaft und Klimaschutz (BMWK), Programm ZIM – FuE-Kooperationsprojekt

 

Industriepartner: Gantner Instruments Test & Measurement GmbH